HYPERION LYCEUM


Het Hyperion Lyceum is een innovatieve school voor VWO+, met gymnasium en atheneum. In beide richtingen ligt de nadruk op het ontwikkelen van een academisch denkniveau.
Kritisch en rationeel leren denken met oog voor mens en maatschappij staat daarbij centraal. Het motto is Nihil Volentibus Arduum – voor wie wil is niets te moeilijk. Ze vinden het belangrijk dat leerlingen zich goed voelen op school. Daarom hebben ze een informele schoolcultuur waarin docenten, leerlingen en ouders veel contact met elkaar onderhouden.

“Innovatief en gevarieerd onderwijs”

Nihil Volentibus Arduum – Voor wie wil is niets te moeilijk

Het Hyperion Lyceum heeft dit jaar 866 leerlingen en is onderdeel van het Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA). Het VOvA is een scholengroep in Amsterdam met een volledig voortgezet onderwijsaanbod in huis: van praktijkonderwijs tot voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Het onderwijs wordt gegeven op 9 schoollocaties in Amsterdam en telt in totaal ruim 3200 leerlingen.
Het Hyperion Lyceum gaat ervan uit dat de leerlingen leergierig en getalenteerd zijn. Hun onderwijs geeft leerlingen de intellectuele bagage mee om een kritisch burger te worden met een grote maatschappelijke betrokkenheid en een gevoel van verbondenheid met de omgeving. Het leerklimaat op het Hyperion Lyceum is daardoor open, eigentijds en inspirerend.

Openheid en ontdekken

Het nieuwe schoolgebouw reflecteert de onderwijsvisie door een opmerkelijke openheid waar tegelijkertijd genoeg te ontdekken valt. Deze mix van open- en beslotenheid stimuleert zowel het individuele werken als het samenwerken. ZENBER Architecten was hierbij verantwoordelijk voor het interieurontwerp waarbij ook de wensen en voorkeuren van het ontwerpteam, bestaande uit leerlingen, docenten, ouders en andere personeelsleden zijn meegenomen. Ector Hoogstad Architecten is verantwoordelijk voor de architectuur.
Het Hyperion Lyceum is trots op de grootse en tegelijk speelse architectuur die gevarieerd en eigentijds onderwijs mogelijk maakt: innovatieve science- en studielabs, een geweldig auditorium, lokalen, groepsruimtes en individuele werkplekken. Maar ook ateliers voor beeldende vorming, muziekstudio’s en gymzalen met een weids uitzicht.

Innovatieve science- en studielabs met unieke functionele inrichting

Het interieur is bewust eenvoudig gehouden zodat leerlingen en docenten de ruimte pragmatisch en creatief kunnen invullen. De lokalen passen bij de systematiek van het lesgeven. Science- en studielabs hebben een unieke functionele inrichting gekregen: de lokalen zijn veel groter dan gebruikelijk zodat er gelijktijdig aan verschillende groepen diverse vormen van zowel praktijk-als theorieles kan worden gegeven. Een bijvoorbeeld hiervan is het science lab met laboratorium, instructie en ruimte om zowel individueel als in groepen te werken.
Vanuit alle hoeken en verdiepingen is het gehele gebouw te overzien en het daglicht valt er natuurlijk en royaal naar binnen. Tegelijkertijd zijn doorgangen niet altijd als gang ontworpen, soms moet er juist een klaslokaal doorkruist worden om een andere plek te ontdekken. Het zoeken naar onverwachte plekken stimuleert interactie tussen leerlingen en docenten. De indeling is zo flexibel mogelijk gehouden, zo dienen de brede trappen ook als tribune bij presentaties op het centrale plein, en is de grote centrale glijbaan niet alleen blikvanger maar ook populaire ontmoetingsplaats.

Knusse hoekjes en flexibel gebruik

De receptiebalie met een warm houten kader heeft een centrale positie in het gebouw en heeft zicht op de beide entrees aan zowel de park- als de waterzijde. Daar tegenover bevinden zich de ‘werknestjes’; knusse nisjes voor wie behoefte heeft om samen te werken of zich juist in concentratie af te zonderen.
De kantine kan multifunctioneel gebruikt worden voor zowel lunch, studie als evenementen en bijeenkomsten. De keuken in de kantine heeft een open karakter, ook naar buiten toe, en verbindt de mensen die het eten vers bereiden met de bezoekers van de kantine die gezoneerd en uitgelicht is door zonnige gele koepellampen
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Hyperion en daarom is er bewust gekozen voor hergebruik van bestaand meubilair, aangevuld met nieuw en maatwerkmeubilair. In de bibliotheek zijn de muurhoge kasten op maat ontworpen en afgeleid van de imposante bibliotheken uit de renaissance. De boeken zijn bereikbaar via verplaatsbare ladders, en zijn uitnodigend verlicht.
Centraal tussen de gekleurde buitenwanden ligt een warm-gele patio met een zonnige uitstraling. Het plein is gezien vanaf de straat een bijzondere eyecatcher, en dient als ontmoetingsplek voor de scholieren. Het warme daglicht reflecteert terug naar binnen en zorgt ook daar voor een warm welkom effect.

FACTS EN FIGURES

Opdachtgever: Hyperion Lyceum / VOvA
Locatie: Amsterdam
BVO: 8.900 m²
Jaar: 2018

Projectteam ZENBER: Eric Wezenberg, Ingrid Heijne, Diederik Mulder
Gebouwarchitect: Ector Hoogstad Architecten
Bouwmanagement: ICS adviseurs Amsterdam

Aannemer: Bouwgroep Dijkstra Draisma
Projectfotografie: ZENBER Architecten