Innovatieve werkomgevingen

Wat een innovatief interieurontwerp voor mens en organisatie kan doen

 

Het belangrijkste voor een soepele overgang naar andere manieren van werken is dat er draagvlak binnen de organisatie ontstaat. ZENBER helpt mee aan acceptatie van het hybride werken door een communicatieve rol te spelen en onze ervaring en creativiteit in te zetten. We weten wij hoe je met een innovatief interieurontwerp bijdraagt aan een sterke en gezonde bedrijfscultuur, en daarmee aan het succes van een organisatie.

 

Hoe help je zo’n cultuur ontstaan met een innovatieve werkomgeving waar mensen graag willen zijn en blijven, maar ook geïnspireerd worden om het beste van zichzelf te geven? Hoe kan een innovatief interieurontwerp iemand stimuleren in zijn of haar ontwikkeling en bouw je structuren die hun werkproces, welzijn en productiviteit optimaal ondersteunt?

 

Op maat gemaakte antwoorden op deze vragen geven, in de vorm van innovatieve interieurontwerpen of advies is waar ZENBER Architecten in is gespecialiseerd.

 

Hybride werken

De redenen voor overschakelen naar het hybride werken zijn divers. De voordelen zijn bijvoorbeeld beter samenwerken, of medewerkers meer flexibiliteit bieden. Ook kan een intelligent ontworpen interieur mensen verbinden en zo het kennisdelen bevorderen.

 

Daarnaast zijn de mogelijkheid van plaats- en tijdonafhankelijk werken en efficiënt gebruik van de ruimte van het gebouw (duurzaam en kostenbesparend) vaak goede redenen. Het hybride werken kan voor veel organisaties de juiste stap zijn om de strategische doelen te behalen.

 

Zoals gezegd zijn draagvlak, visie en wil creëren een vereiste bij implementeren van het hybride werken. Bij ZENBER Architecten ontwerpen we daarom niet alleen interieurs, maar denken we ook na over hoe we een organisatie kunnen steunen in het groeiproces naar acceptatie van het hybride werken.

 

De identiteit van zowel de organisatie als het individu komen terug in ons interieurconcept. Samen met de opdrachtgever wordt dit ontwikkeld in de ontwerpfase. Vooral het niet meer hebben van een eigen werkplek of kamer vraagt om een andere invulling van het aspect identiteit. Daarom is het belangrijk om een binding met de organisatie te houden als medewerkers overal kunnen werken. Medewerkers verleiden met een prettige werkomgeving of ontmoetingsplek is dan essentieel om de zekerheid te hebben dat men er de community aantreft waar men graag bij hoort.

 

Maatwerk en draagvlak: de Agile aanpak
ZENBER weet dat een pasklaar huisvestingsconcept niet bestaat. Elke situatie en oplossing vraagt om maatwerk en is daardoor uniek. Daarnaast spelen de bedrijfscultuur, werkprocessen en ambitie een rol naast de specifieke fysieke omgeving. Het hybride werken vraagt altijd om een aantrekkelijke kantooromgeving met eigen identiteit die het arbeidsproces in een moderne samenleving vormgeeft. Mensen willen het, maar alleen als het vóór ze werkt.

 

Dat is de reden dat een goede werkprocesanalyse, waardoor de manieren van werken, de behoeften van de verschillende werknemers en de organisatie helder worden zo belangrijk is. Begrip is daarom voor ons het startpunt voor het te ontwikkelen werkconcept. Met onder andere workshops, interviews en bezoek aan referentieprojecten brengen we de ambities en wensen helder in kaart, voordat we beginnen met ontwerpen.

 

We ontwerpen altijd samen met de gebruikers, want zo ontstaat de ‘ontwerpende dialoog’ en het brede draagvlak binnen de hele organisatie. ZENBER werkt bij veel projecten ook samen met werkplekconsultants en huisvestingsadviseurs, wat resulteert in een integraal ontwerp.

 

Mens en werkproces centraal
Voor de interieurarchitecten van ZENBER staat de mens altijd centraal. In onze visie is een kantooromgeving daarom altijd comfortabel en inspirerend. Om het hybride werken succesvol te maken zien wij dat het belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen Open en Transparant en daarnaast Besloten en Geborgen voor de medewerkers en gasten.

 

De communicatie tussen medewerkers kan verdiepen en de productiviteit verbeteren door een mix van dynamische, actievere zones zoals (samen)werkplekken te creëren, en rustigere als lounges of concentratiezones. Bij de hieruit voortkomende diversiteit aan werkomgevingen ontwerpt ZENBER de passende beleving, sfeer en functionaliteit.

 

Duurzaamheid
Duurzaam begint bij het onderzoeken van mogelijkheden van hergebruik van producten en materialen. De keuze van nieuwe materialen, led-verlichting en producten worden beoordeeld op diverse aspecten van duurzaamheid zoals productie, de materiaalsamenstellingen, het gebruik van lokale materialen en producten en de mogelijkheid van hergebruik in de toekomst. Duurzaam betekent voor ons ook een tijdloos ontwerp met een duidelijke relatie tussen gebouw en beoogd gebruik in de werkomgeving.

 

Maar het allerbelangrijkste vinden wij dat een werkomgeving comfortabel en uitnodigend is en de mensen steunt in hun welzijn en persoonlijke ontwikkeling.

 

Meer weten over het hybride werken? Neem vrijblijvend contact met Eric Wezenberg op voor advies op het gebied van innovatieve werkomgevingen.

 

ZENBER adviseerde en ontwierp interieurs voor onder andere bij:
Nationale Nederlanden | Verbond van Verzekeraars | Gemeente Harderwijk | Gemeente Nijmegen | Rechtbank Noord-Nederland | Rechtbank Zeeland – West-Brabant | Hoofdkantoor Croon Wolter & Dros TBI | Hoofdkantoor JP van Eesteren TBI | Dunea Duin & Water Zoetermeer | Wigo4it Den Haag | Rabobank Utrecht e.o.| Rabobank Apeldoorn en omgeving | Rabobank Noordwest-Veluwe | Rabobank Oost Betuwe | Shell Epi Centre, Rijswijk | Boer & Croon, Amsterdam | Rijkswaterstaat & DLG Leeuwarden | Kamer van Koophandel Midden-Nederland | Stadskantoor Amsterdam West | Handelsbanken Nederland