MBO COLLEGE HILVERSUM

 

Het gebouw waarin het MBO college Hilversum is gehuisvest aan de Arena 301 te Hilversum is sinds 1999 in gebruik. Het gebouw meet 25.600 m² en huisvest ongeveer 5.000 studenten. Na 20 jaar intensief gebruik is het gebouw toe aan een upgrade zodat onderwijsvisie, organisatie en gebouw opnieuw met elkaar verbonden zijn.

Aanleiding van de transformatie van het gebouw

De onderwijskundige ontwikkelingen die voortkomen uit de meerjarenstrategie van het ROCvA breed en het MBO College Hilversum, leiden tot de behoefte het gebouw middels bouwkundige ingrepen op het gebied van interieur te vernieuwen. Gelijktijdig met de upgrade worden ook de verlichting, het dak en installatietechnische zaken in het kader van groot onderhoud aangepakt. De combinatie van zowel functionele -, esthetische- als technische ingrepen in een gebouw met deze omvang leiden samen tot een grootschalig verbouwproject.

Doelstellingen

Doelstellingen die het MBO College Hilversum heeft gesteld bij aanvang van de grootschalige upgrade:
• aansluiting van de type leerplekken op de onderwijsactiviteiten;
• betere oriëntatie en routing binnen de school;
• verbeteren van de uitstraling zodat deze beter aansluit op de waarden van de school;
• moderniseren van de ontmoetings-en pauzeruimten in het gebouw;
• zonering van de opleidingen en aansluiting van de praktijkvoorzieningen op het huidige onderwijsconcept binnen of buiten de school;
• aansluiting werkomgeving van medewerkers en docenten bij de organisatieontwikkelingen;
• efficiënter omgaan met de ruimte;
• een duurzaam resultaat in samenhang met het MJOP.

ZENBER Architecten is na een aanbesteding geselecteerd om deze doelstellingen en ambities van MBO College Hilversum te vertalen in een visie, concept en ontwerp voor het gehele gebouw. Door interviews, enquêtes en workshops met medewerkers, docenten en studenten heeft ZENBER meer inzicht gekregen in de wensen en behoeftes van de gebruiker.

Het gebouw, wat voorheen met name bestond uit theorie en praktijklokalen, is getransformeerd naar verschillende leerlandschappen met een grote variatie in ruimtetypologieën. Elk leerlandschap bestaat naast theorie- en praktijklokalen uit studiepleinen, student succes hubs, samenwerkingszones voor docenten en medewerkers en een thuisbasis voor studenten. Daarnaast zijn in het gebouw een aantal algemene functionaliteiten zoals pauze- en ontmoetingsruimtes, bibliotheek en kantine toegevoegd en vernieuwd. ZENBER heeft met het ontwerp het gebouw getransformeerd naar een eigentijdse en stimulerende leer- en werkomgeving waar docenten, medewerkers en studenten op een inspirerende manier kunnen leren en samenwerken.

Gastvrije entreehal met uitnodigende pleinen

De centrale hal was voorheen een lange straat als gang tussen de bouwdelen en beide entrees. Door deze te verbreden is er een aangenaam verblijfsgebied met verschillende pleinfuncties ontstaan. Hier zijn diverse studieplekken, een koffiebar, podium en tribunetrap te vinden. Door de nieuwe indeling ontstaat er een uitnodigende verbinding tussen de begane grond en de 1e verdieping, de patio en de aangrenzende onderwijsruimtes. De centrale hal is een belangrijke plek voor spontane ontmoetingen, exposure, evenementen en presentaties met cross-overs tussen de verschillende opleidingen en het professionele werkveld.

“Het ontwerp nodigt uit tot spontane ontmoetingen en cross-overs tussen de verschillende opleidingen”

Leerpleinen dragen bij aan de oriëntatie en routing binnen de school

De leerpleinen zijn groene oases binnen de school en ingericht met verschillende functionaliteiten. Er kan worden samengewerkt aan grote leestafels en in projectruimtes. Er zijn besloten plekken en ruimtes waar je rustig kan studeren.

De leerpleinen zijn op strategische knooppunten in het gebouw gepositioneerd en herkenbaar aan grote pergola’s en markante plafond- en wandelementen. De groene atmosfeer draagt bij aan een rustig en aangenaam studieklimaat.

De thuisbasis is dé plek van de student

In de thuisbasis kunnen studenten elkaar ontmoeten en even ontspannen tussen het studeren. Elke thuisbasis heeft zijn eigen kleurenpalet wat de herkenbaarheid en de oriëntatie vergroot. De thuisbasis is te herkennen aan een kenmerkend volume in de vorm van een archetype huis. Het dakje, van gerecycled PET-felt voor een optimale akoestiek, maakt een veilige plek en zorgt voor geborgenheid. Rond en in het ‘huisje’ zijn diverse lounge en zitplekken te vinden. Een plek waar de student zich thuis voelt. Een feeling@home plek binnen de school.

Levensecht studeren

Er zijn diverse theorielokalen, projectruimtes, labs en compacte studieruimtes. Ook zijn er praktijklokalen waar de studenten levensecht kunnen studeren. De lokalen zijn open, transparant en zichtbaar gemaakt zo zie je studenten werken en studeren in een kapsalon, autogarage of in een ziekenhuis.

Op de 3e verdieping is een centrale examenzone ingericht. Deze bestaat uit verschillende rustige examenlokalen waar je digitaal of mondeling examen kan doen.

“Beleving van de leerling staat centraal in het ontwerp”

Bibliotheek van de toekomst

Centraal op de eerste verdieping zijn de kantine en bibliotheek naast elkaar gelegen. Hier kunnen studenten gedurende de dag terecht voor gezonde maaltijden en om te studeren. De bibliotheek van nu is meer dan een studieplek, het is een plek die inspireert en uitnodigt tot nieuwe inzichten. Er zijn bijeenkomsten, modeshows en presentaties. Hier ontmoet je medestudenten en docenten van verschillende opleidingen. De bibliotheekruimte is visueel afgeschermd van de kantine met twee studiepaviljoens. Deze zijn bekleed met akoestisch PET-felt van gerecyclede kledingstukken.

Kantooromgeving voor docenten en medewerkers die samenwerken stimuleert

De samenwerkingszone is de werkplek van de medewerkers en docenten. Binnen het gebouw zijn er verschillende samenwerkingszones te vinden. Deze zijn in de buurt van een leerplein gepositioneerd en gekoppeld aan de zogenoemde Student Succes Hubs. Daar kunnen studenten naartoe met vragen over de opleiding, stage of studievoortgang. Op deze manier is er een optimale verbinding tussen docenten, medewerkers en studenten.

Door de slimme zoneverdeling en verschillende type werkplekken, passend bij het activiteit gerelateerd werken, kan je hier samen, rustig of geconcentreerd werken.

In het dynamische hart van elke samenwerkingszone is een ontmoetingslounge met pantry. Dit is een levendig gebied met verschillende faciliteiten en aanland werkplekken. Aangrenzend zijn er vergaderruimtes en lesruimtes voor online en hybride onderwijs

Duurzaam en toekomstbestendig

Bij de grootschalige verbouwing is het gebouw verduurzaamd. De installaties zijn aangepakt en de verlichting is geheel vervangen door duurzame LED armaturen. In de afwerkingen zijn duurzame en circulaire materialen gekozen zoals bamboe en PET-felt van gerecyclede kleding. Door een slimme indeling kon er heel gericht gesloopt en optimaal gebruik worden gemaakt van bestaande wanden, plafonds, kozijnen en installaties. Het gebouw is gebruikt als oogstbron, waardoor veel onderdelen weer zijn hergebruikt in het nieuwe ontwerp.

Het ontwerp wordt komende jaren gefaseerd uitgevoerd. Onlangs zijn de centrale hal en de 3e verdieping opgeleverd.

FACTS EN FIGURES

Opdachtgever: MBO College Hilversum / ROC van Amsterdam
Locatie: Hilversum
BVO: 25.600 m²
Jaar: 2021-2024

Projectteam ZENBER: Eric Wezenberg, Ingrid Heijne, Ruby Ingwersen, Diederik Mulder
Bouwmanagement: ICS Adviseurs
E&W adviseur: Smits van Burgst

Aannemer: Ooijevaar
Interieurbouwer: Martens Interieurbouw, A&D interieurbouw
Lichtplan: ZENBER Architecten
Grafische vormgeving: FELT
Projectfotografie: ZENBER Architecten