Inspirerende leeromgeving voor kritische en betrokken burgers
De opgave
Het Hyperion Lyceum, een innovatieve VWO+-school in Amsterdam, had de ambitie om een schoolgebouw te creëren dat de kernwaarden van hun onderwijsvisie weerspiegelt: openheid, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. De uitdaging was om een inspirerende leeromgeving te ontwerpen die leerlingen stimuleert om hun academisch potentieel te ontwikkelen en zich verbonden te voelen met hun schoolomgeving. ZENBER Architecten kreeg de opdracht om een interieur te ontwerpen dat aansluit bij deze visie, waarbij de wensen van leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen werden meegenomen.
“Openheid en ontdekking als kern van de leeromgeving.”
Over dit project
Het interieurontwerp van het Hyperion Lyceum is een vertaling van de onderwijsvisie waarin openheid en ontdekking centraal staan. De mix van open en besloten ruimtes ondersteunt zowel individueel als groepswerk, terwijl het gebouw uitnodigt tot interactie tussen leerlingen en docenten. ZENBER werkte samen met Ector Hoogstad Architecten, die verantwoordelijk was voor de architectuur van het gebouw.
Flexibele en innovatieve leeromgevingen
Het gebouw beschikt over innovatieve science- en studielabs, een auditorium, ateliers, muziekstudio’s en gymzalen met uitzicht over de omgeving. De lokalen zijn groter dan gemiddeld en bieden ruimte voor verschillende lesvormen, van praktijk- tot theorielessen. Deze flexibiliteit stimuleert creativiteit en een dynamische manier van leren. Het gebruik van brede trappen als tribunes, een centrale glijbaan en multifunctionele ruimtes zoals de kantine benadrukt de speelsheid en functionaliteit van het ontwerp.
“Flexibele en creatieve ruimtes voor toekomstgericht onderwijs.”
Highlights
Innovatieve leeromgevingen
Science- en studielabs zijn ontworpen voor veelzijdig gebruik, met ruimte voor zowel praktijk- als theorielessen.
Interactie en ontdekking
Doorgangen en onverwachte routes door het gebouw stimuleren interactie en ontdekking.
Speels en flexibel ontwerp
Multifunctionele ruimtes, zoals brede trappen en een centrale glijbaan, bieden speelse elementen die samenwerken en ontspanning ondersteunen.
Duurzaam en functioneel
Hergebruik van meubilair en duurzame keuzes staan centraal in het ontwerp.
Unieke ontmoetingsplekken
De gele patio en bibliotheek met renaissance-invloed creëren inspirerende ontmoetingsruimtes voor scholieren en docenten.
Credits
Inspirerende leeromgeving voor kritische en betrokken burgers
De opgave
Het Hyperion Lyceum, een innovatieve VWO+-school in Amsterdam, had de ambitie om een schoolgebouw te creëren dat de kernwaarden van hun onderwijsvisie weerspiegelt: openheid, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. De uitdaging was om een inspirerende leeromgeving te ontwerpen die leerlingen stimuleert om hun academisch potentieel te ontwikkelen en zich verbonden te voelen met hun schoolomgeving. ZENBER Architecten kreeg de opdracht om een interieur te ontwerpen dat aansluit bij deze visie, waarbij de wensen van leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen werden meegenomen.
Over dit project
Het interieurontwerp van het Hyperion Lyceum is een vertaling van de onderwijsvisie waarin openheid en ontdekking centraal staan. De mix van open en besloten ruimtes ondersteunt zowel individueel als groepswerk, terwijl het gebouw uitnodigt tot interactie tussen leerlingen en docenten. ZENBER werkte samen met Ector Hoogstad Architecten, die verantwoordelijk was voor de architectuur van het gebouw.
Flexibele en innovatieve leeromgevingen
Het gebouw beschikt over innovatieve science- en studielabs, een auditorium, ateliers, muziekstudio’s en gymzalen met uitzicht over de omgeving. De lokalen zijn groter dan gemiddeld en bieden ruimte voor verschillende lesvormen, van praktijk- tot theorielessen. Deze flexibiliteit stimuleert creativiteit en een dynamische manier van leren. Het gebruik van brede trappen als tribunes, een centrale glijbaan en multifunctionele ruimtes zoals de kantine benadrukt de speelsheid en functionaliteit van het ontwerp.
“Openheid en ontdekking als kern van de leeromgeving.”
Gastvrije gemeenschappelijke ruimtes
De kantine is een levendige en flexibele ruimte waar leerlingen kunnen lunchen, studeren of samenkomen voor evenementen. De bibliotheek combineert een renaissance uitstraling met moderne functionaliteit, met muurhoge boekenkasten en verplaatsbare ladders die uitnodigen om kennis te verkennen.
Duurzaam en warm design
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het ontwerp. Er is gekozen voor hergebruik van bestaand meubilair, aangevuld met op maat gemaakt meubilair dat zowel praktisch als duurzaam is. Het ontwerp combineert dit alles met warme en natuurlijke elementen, zoals houten accenten en royale daglichttoetreding, die bijdragen aan een uitnodigende sfeer.
“Flexibele en creatieve ruimtes voor toekomstgericht onderwijs.”
Highlights
Innovatieve leeromgevingen
Science- en studielabs zijn ontworpen voor veelzijdig gebruik, met ruimte voor zowel praktijk- als theorielessen.
Interactie en ontdekking
Doorgangen en onverwachte routes door het gebouw stimuleren interactie en ontdekking.
Speels en flexibel ontwerp
Multifunctionele ruimtes, zoals brede trappen en een centrale glijbaan, bieden speelse elementen die samenwerken en ontspanning ondersteunen.
Duurzaam en functioneel
Hergebruik van meubilair en duurzame keuzes staan centraal in het ontwerp.
Unieke ontmoetingsplekken
De gele patio en bibliotheek met renaissance-invloed creëren inspirerende ontmoetingsruimtes voor scholieren en docenten.