Een groot atrium met grijze muren, glazen ramen en open balustrades. Trappen en een metalen glijbaan verbinden de verschillende verdiepingen. Mensen bewegen door de ruimte.

Inspirerende leeromgeving voor kritische en betrokken burgers

Onderwijs
Opdrachtgever
Hyperion Lyceum / VOvA
Jaar
2018
Locatie
Amsterdam
BVO
8.900m2
Klant
Hyperion Lyceum / VOvA
Jaar
2018
Locatie
Amsterdam
BVO
8.900m2

De opgave

Het Hyperion Lyceum, een innovatieve VWO+-school in Amsterdam, had de ambitie om een schoolgebouw te creëren dat de kernwaarden van hun onderwijsvisie weerspiegelt: openheid, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. De uitdaging was om een inspirerende leeromgeving te ontwerpen die leerlingen stimuleert om hun academisch potentieel te ontwikkelen en zich verbonden te voelen met hun schoolomgeving. ZENBER Architecten kreeg de opdracht om een interieur te ontwerpen dat aansluit bij deze visie, waarbij de wensen van leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen werden meegenomen.

Een ruime binnenplaats in een modern gebouw met een lange metalen glijbaan die vanaf een hoger niveau naar beneden komt. Er is groen kunstgras aan de onderkant van de glijbaan.
Een lichte kantine met witte tafels en zwarte stoelen. Gele hanglampen verlichten de ruimte, en op de achtergrond is een buffet met de tekst “Gezond eten drinken”.
Een lange balie in een modern gebouw met gaaswanden en een houten omlijsting. Mensen lopen snel langs, en een kerstboom staat aan de rechterkant.
“Openheid en ontdekking als kern van de leeromgeving.”
Felgroene studiecabines met een halfronde ingang en oranje binnenkant. Binnenin werken studenten aan tafels in een open, lichte ruimte.
Een student zit op een metalen glijbaan in een open atrium met meerdere verdiepingen, balkons en trappen. Het gebied is omgeven door grote ramen en balustrades.
Een modern atrium met een grote metalen glijbaan. Een persoon verlaat een felgroene studiecabine, terwijl anderen rondlopen in de ruime omgeving.

Over dit project

Het interieurontwerp van het Hyperion Lyceum is een vertaling van de onderwijsvisie waarin openheid en ontdekking centraal staan. De mix van open en besloten ruimtes ondersteunt zowel individueel als groepswerk, terwijl het gebouw uitnodigt tot interactie tussen leerlingen en docenten. ZENBER werkte samen met Ector Hoogstad Architecten, die verantwoordelijk was voor de architectuur van het gebouw.

Flexibele en innovatieve leeromgevingen

Het gebouw beschikt over innovatieve science- en studielabs, een auditorium, ateliers, muziekstudio’s en gymzalen met uitzicht over de omgeving. De lokalen zijn groter dan gemiddeld en bieden ruimte voor verschillende lesvormen, van praktijk- tot theorielessen. Deze flexibiliteit stimuleert creativiteit en een dynamische manier van leren. Het gebruik van brede trappen als tribunes, een centrale glijbaan en multifunctionele ruimtes zoals de kantine benadrukt de speelsheid en functionaliteit van het ontwerp.

Een overzicht van een atrium met meerdere verdiepingen en een metalen glijbaan. Mensen verzamelen zich onderaan de glijbaan op een groen gebied.
“Flexibele en creatieve ruimtes voor toekomstgericht onderwijs.”

Highlights

Innovatieve leeromgevingen

Science- en studielabs zijn ontworpen voor veelzijdig gebruik, met ruimte voor zowel praktijk- als theorielessen.

Interactie en ontdekking

Doorgangen en onverwachte routes door het gebouw stimuleren interactie en ontdekking.

Speels en flexibel ontwerp

Multifunctionele ruimtes, zoals brede trappen en een centrale glijbaan, bieden speelse elementen die samenwerken en ontspanning ondersteunen.

Duurzaam en functioneel

Hergebruik van meubilair en duurzame keuzes staan centraal in het ontwerp.

Unieke ontmoetingsplekken

De gele patio en bibliotheek met renaissance-invloed creëren inspirerende ontmoetingsruimtes voor scholieren en docenten.

Een bibliotheekruimte met hoge, gevulde boekenplanken tegen de muur. Studenten zitten aan tafels met laptops en boeken, terwijl een docent helpt bij een tafel.

Credits

Team ZENBER
Eric Wezenberg
Ingrid Heijne
Diederik Mulder
Projectmanagement
E&W Adviseur
Akoestisch adviseur
Aannemer
Bouwgroep Dijkstra Draisma
Interieurbouwer
Lichtplan
Projectfotografie
ZENBER Architecten
Gebouwarchitect
Ector Hoogstad Architecten
Groenvoorziening
Projectinrichting
Grafische vormgeving
Huisvestingadviseur
Installatie advies
Constructie adviseur
W&C Adviseur
Meubilair
Constructeur
Bouwfysica
Bekijk meer
Future-proof campus in Amsterdam
Onderwijs
Hogeschool Inholland Amsterdam
Een groot atrium met grijze muren, glazen ramen en open balustrades. Trappen en een metalen glijbaan verbinden de verschillende verdiepingen. Mensen bewegen door de ruimte.Een ruime binnenplaats in een modern gebouw met een lange metalen glijbaan die vanaf een hoger niveau naar beneden komt. Er is groen kunstgras aan de onderkant van de glijbaan.

Inspirerende leeromgeving voor kritische en betrokken burgers

Onderwijs
Opdrachtgever
Hyperion Lyceum / VOvA
Jaar
2018
Locatie
Amsterdam
BVO
8.900m2
Klant
Hyperion Lyceum / VOvA
Jaar
2018
Locatie
Amsterdam
BVO
8.900m2

De opgave

Het Hyperion Lyceum, een innovatieve VWO+-school in Amsterdam, had de ambitie om een schoolgebouw te creëren dat de kernwaarden van hun onderwijsvisie weerspiegelt: openheid, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. De uitdaging was om een inspirerende leeromgeving te ontwerpen die leerlingen stimuleert om hun academisch potentieel te ontwikkelen en zich verbonden te voelen met hun schoolomgeving. ZENBER Architecten kreeg de opdracht om een interieur te ontwerpen dat aansluit bij deze visie, waarbij de wensen van leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen werden meegenomen.

Een ruime binnenplaats in een modern gebouw met een lange metalen glijbaan die vanaf een hoger niveau naar beneden komt. Er is groen kunstgras aan de onderkant van de glijbaan.
Een lichte kantine met witte tafels en zwarte stoelen. Gele hanglampen verlichten de ruimte, en op de achtergrond is een buffet met de tekst “Gezond eten drinken”.

Over dit project

Het interieurontwerp van het Hyperion Lyceum is een vertaling van de onderwijsvisie waarin openheid en ontdekking centraal staan. De mix van open en besloten ruimtes ondersteunt zowel individueel als groepswerk, terwijl het gebouw uitnodigt tot interactie tussen leerlingen en docenten. ZENBER werkte samen met Ector Hoogstad Architecten, die verantwoordelijk was voor de architectuur van het gebouw.

Flexibele en innovatieve leeromgevingen

Het gebouw beschikt over innovatieve science- en studielabs, een auditorium, ateliers, muziekstudio’s en gymzalen met uitzicht over de omgeving. De lokalen zijn groter dan gemiddeld en bieden ruimte voor verschillende lesvormen, van praktijk- tot theorielessen. Deze flexibiliteit stimuleert creativiteit en een dynamische manier van leren. Het gebruik van brede trappen als tribunes, een centrale glijbaan en multifunctionele ruimtes zoals de kantine benadrukt de speelsheid en functionaliteit van het ontwerp.

Een lange balie in een modern gebouw met gaaswanden en een houten omlijsting. Mensen lopen snel langs, en een kerstboom staat aan de rechterkant.
“Openheid en ontdekking als kern van de leeromgeving.”
Felgroene studiecabines met een halfronde ingang en oranje binnenkant. Binnenin werken studenten aan tafels in een open, lichte ruimte.
Een student zit op een metalen glijbaan in een open atrium met meerdere verdiepingen, balkons en trappen. Het gebied is omgeven door grote ramen en balustrades.
Een modern atrium met een grote metalen glijbaan. Een persoon verlaat een felgroene studiecabine, terwijl anderen rondlopen in de ruime omgeving.

Gastvrije gemeenschappelijke ruimtes

De kantine is een levendige en flexibele ruimte waar leerlingen kunnen lunchen, studeren of samenkomen voor evenementen. De bibliotheek combineert een renaissance uitstraling met moderne functionaliteit, met muurhoge boekenkasten en verplaatsbare ladders die uitnodigen om kennis te verkennen.

Duurzaam en warm design

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het ontwerp. Er is gekozen voor hergebruik van bestaand meubilair, aangevuld met op maat gemaakt meubilair dat zowel praktisch als duurzaam is. Het ontwerp combineert dit alles met warme en natuurlijke elementen, zoals houten accenten en royale daglichttoetreding, die bijdragen aan een uitnodigende sfeer.

Een overzicht van een atrium met meerdere verdiepingen en een metalen glijbaan. Mensen verzamelen zich onderaan de glijbaan op een groen gebied.
“Flexibele en creatieve ruimtes voor toekomstgericht onderwijs.”

Highlights

Innovatieve leeromgevingen

Science- en studielabs zijn ontworpen voor veelzijdig gebruik, met ruimte voor zowel praktijk- als theorielessen.

Interactie en ontdekking

Doorgangen en onverwachte routes door het gebouw stimuleren interactie en ontdekking.

Speels en flexibel ontwerp

Multifunctionele ruimtes, zoals brede trappen en een centrale glijbaan, bieden speelse elementen die samenwerken en ontspanning ondersteunen.

Duurzaam en functioneel

Hergebruik van meubilair en duurzame keuzes staan centraal in het ontwerp.

Unieke ontmoetingsplekken

De gele patio en bibliotheek met renaissance-invloed creëren inspirerende ontmoetingsruimtes voor scholieren en docenten.

Een bibliotheekruimte met hoge, gevulde boekenplanken tegen de muur. Studenten zitten aan tafels met laptops en boeken, terwijl een docent helpt bij een tafel.

Credits

Team ZENBER
Eric Wezenberg
Ingrid Heijne
Diederik Mulder
Projectmanagement
E&W Adviseur
Akoestisch adviseur
Aannemer
Bouwgroep Dijkstra Draisma
Interieurbouwer
Lichtplan
Projectfotografie
ZENBER Architecten
Gebouwarchitect
Ector Hoogstad Architecten
Groenvoorziening
Projectinrichting
Grafische vormgeving
Huisvestingadviseur
Installatie advies
Constructie adviseur
W&C Adviseur
Meubilair
Constructeur
Bouwfysica
Bekijk meer
Future-proof campus in Amsterdam
Onderwijs
Hogeschool Inholland Amsterdam