Een dynamische leeromgeving met community connectie
De opgave
Het Cburg College, een kleinschalige vmbo-school op het Zeeburgereiland, biedt basis- en kader beroepsgericht onderwijs aan 400 leerlingen in de sectoren dienstverlening, commercie en ICT. De opgave was om een veilige, zorgzame en stimulerende leeromgeving te creëren waarin leerlingen optimaal worden voorbereid op de beroepspraktijk. Tegelijkertijd moest het gebouw een community functie vervullen door interactie met de buurt te bevorderen.
“De centrale hal: het kloppend hart van leren en ontmoeten.”
Over dit project
Het gebouw van het Cburg College heeft een grote centrale hal die over drie verdiepingen strekt en fungeert als het kloppend hart van de school. Deze multifunctionele ruimte biedt plek voor ontmoeting, leren, lunchen, ontspannen en presentaties. Rondom de centrale hal bevinden zich leerpleinen, lokalen, de kantine, overlegruimtes, een teamlounge en beroepspleinen. Het gebruik van kleur zorgt voor herkenning en oriëntatie, waardoor leerlingen en docenten zich gemakkelijk kunnen bewegen door de school.
Realistische beroepsbeleving met ‘Shop in Shop’
Een innovatief aspect van het ontwerp is het ‘shop in shop’ concept, speciaal ontwikkeld door ZENBER Architecten. Dit concept introduceert professionele omgevingen binnen de school, waardoor leerlingen een realistische beroepsbeleving krijgen en voorbereid worden op hun toekomst in het werkveld. De beroepspleinen bieden een functionele en inspirerende leeromgeving, zowel voor leerlingen als voor klanten uit de buurt.
Transparantie en community betrokkenheid
Het transparante ontwerp van de plint maakt het mogelijk om de activiteiten in de school zichtbaar te maken voor de buurt. Dit ondersteunt de community functie van het Cburg College, waarbij buurtbewoners worden uitgenodigd om de school te bezoeken en betrokken te raken bij de activiteiten en prestaties van de leerlingen.
”‘Shop in shop’ bereidt leerlingen voor op de praktijk.”
Highlights
Centrale hal
Een multifunctionele ruimte over drie verdiepingen die fungeert als ontmoetingsplek en middelpunt van de school.
Shop in shop-concept
Realistische beroepsomgevingen bieden een professionele leerervaring en verbinden leerlingen met de praktijk.
Communityfunctie
De transparante plint stimuleert interactie met de buurt door activiteiten en diensten zichtbaar en toegankelijk te maken voor bewoners.
Kleurrijke herkenning
Strategisch kleurgebruik biedt overzicht en oriëntatie binnen de school en versterkt de identiteit van de verschillende ruimtes.
Beroepsgerichte focus
Leerlingen worden voorbereid op hun toekomstige werkveld met een innovatieve en inspirerende leeromgeving.
Credits
Een dynamische leeromgeving met community connectie
De opgave
Het Cburg College, een kleinschalige vmbo-school op het Zeeburgereiland, biedt basis- en kader beroepsgericht onderwijs aan 400 leerlingen in de sectoren dienstverlening, commercie en ICT. De opgave was om een veilige, zorgzame en stimulerende leeromgeving te creëren waarin leerlingen optimaal worden voorbereid op de beroepspraktijk. Tegelijkertijd moest het gebouw een community functie vervullen door interactie met de buurt te bevorderen.
Over dit project
Het gebouw van het Cburg College heeft een grote centrale hal die over drie verdiepingen strekt en fungeert als het kloppend hart van de school. Deze multifunctionele ruimte biedt plek voor ontmoeting, leren, lunchen, ontspannen en presentaties. Rondom de centrale hal bevinden zich leerpleinen, lokalen, de kantine, overlegruimtes, een teamlounge en beroepspleinen. Het gebruik van kleur zorgt voor herkenning en oriëntatie, waardoor leerlingen en docenten zich gemakkelijk kunnen bewegen door de school.
Realistische beroepsbeleving met ‘Shop in Shop’
Een innovatief aspect van het ontwerp is het ‘shop in shop’ concept, speciaal ontwikkeld door ZENBER Architecten. Dit concept introduceert professionele omgevingen binnen de school, waardoor leerlingen een realistische beroepsbeleving krijgen en voorbereid worden op hun toekomst in het werkveld. De beroepspleinen bieden een functionele en inspirerende leeromgeving, zowel voor leerlingen als voor klanten uit de buurt.
Transparantie en community betrokkenheid
Het transparante ontwerp van de plint maakt het mogelijk om de activiteiten in de school zichtbaar te maken voor de buurt. Dit ondersteunt de community functie van het Cburg College, waarbij buurtbewoners worden uitgenodigd om de school te bezoeken en betrokken te raken bij de activiteiten en prestaties van de leerlingen.
“De centrale hal: het kloppend hart van leren en ontmoeten.”
”‘Shop in shop’ bereidt leerlingen voor op de praktijk.”
Highlights
Centrale hal
Een multifunctionele ruimte over drie verdiepingen die fungeert als ontmoetingsplek en middelpunt van de school.
Shop in shop-concept
Realistische beroepsomgevingen bieden een professionele leerervaring en verbinden leerlingen met de praktijk.
Communityfunctie
De transparante plint stimuleert interactie met de buurt door activiteiten en diensten zichtbaar en toegankelijk te maken voor bewoners.
Kleurrijke herkenning
Strategisch kleurgebruik biedt overzicht en oriëntatie binnen de school en versterkt de identiteit van de verschillende ruimtes.
Beroepsgerichte focus
Leerlingen worden voorbereid op hun toekomstige werkveld met een innovatieve en inspirerende leeromgeving.