Efficiënt ruimtegebruik voor eigentijds onderwijs
De opgave
Het Stedelijk Gymnasium Nijmegen (SGN), een historisch gebouw uit 1886, had te kampen met beperkte ruimte en een toenemende druk op de bestaande faciliteiten. De opdracht aan ZENBER Architecten was om het gebouw te herinrichten en te optimaliseren, met behoud van de historische elementen. Het doel was om een moderne en functionele leeromgeving te creëren die past bij de onderwijsvisie van de school, gericht op kennis, ontplooiing en vriendschap. Specifieke wensen waren onder meer een dynamische pauze- en studieruimte, efficiëntere klaslokalen en een vernieuwde lockerruimte. Daarnaast moest het binnenklimaat worden verbeterd en verduurzaming centraal staan.
“Geschiedenis en innovatie verenigd in een dynamische schoolomgeving.”
Over dit project
ZENBER Architecten ontwikkelde een masterplan dat optimaal gebruik maakt van de bestaande ruimte, terwijl het historische karakter van het gebouw behouden blijft. Het resultaat is een open, transparant en veilig schoolgebouw waar leerlingen zich thuis voelen. Door slimme bouwkundige aanpassingen, zoals een nieuwe entree en een verbeterde pui, is de doorstroom verbeterd en het ruimtelijke gevoel vergroot.
Dynamische pauze- en studieruimte
Op de begane grond is ruimte gecreëerd voor een multifunctionele pauze-, lunch- en studieruimte voor de bovenbouw. De ruimte is ingedeeld in verschillende zones, waaronder een concentratiegebied met voldoende oplaadpunten, een chillruimte met een pantry, en een multifunctionele presentatieruimte met tribunes. Leerlingen hebben meegewerkt aan het ontwerp, wat resulteerde in persoonlijke kunst en grafische elementen die de ruimte een unieke identiteit geven. Door hoogteverschillen en diverse functies oogt de ruimte dynamisch en aantrekkelijk.
Verbouwing van klaslokalen
Klaslokalen op de eerste verdieping zijn opnieuw ingedeeld en voorzien van flexibele paneelwanden, waardoor ze eenvoudig kunnen worden opgesplitst voor kleinere groepen, zoals intermezzoklassen. De lokalen kregen nieuwe vloeren en een afwerking die aansluit bij de bestaande architectuur, zodat de eenheid in het gebouw behouden blijft. Het hergebruik van bestaand lesmeubilair draagt bij aan duurzaamheid.
“Ruimtes die intellectuele groei en vriendschap bevorderen.”
Highlights
Dynamische pauzeruimte
Een multifunctionele ruimte met zones voor concentratie, ontspanning en presentaties, ontworpen met input van leerlingen.
Flexibele klaslokalen
Slim ontworpen paneelwanden maken multifunctioneel gebruik van de lokalen mogelijk.
Verbeterde lockerruimte
Slimme indeling en kleurrijke elementen creëren overzicht en gezelligheid.
Duurzaam en efficiënt
Verlichting vervangen door LED, verbeterde ventilatie en hergebruik van materialen dragen bij aan een duurzame leeromgeving.
Behoud van historische elementen
Het karakter van het gebouw blijft behouden dankzij respectvolle aanpassingen en integratie van authentieke details.
Credits
Efficiënt ruimtegebruik voor eigentijds onderwijs
De opgave
Het Stedelijk Gymnasium Nijmegen (SGN), een historisch gebouw uit 1886, had te kampen met beperkte ruimte en een toenemende druk op de bestaande faciliteiten. De opdracht aan ZENBER Architecten was om het gebouw te herinrichten en te optimaliseren, met behoud van de historische elementen. Het doel was om een moderne en functionele leeromgeving te creëren die past bij de onderwijsvisie van de school, gericht op kennis, ontplooiing en vriendschap. Specifieke wensen waren onder meer een dynamische pauze- en studieruimte, efficiëntere klaslokalen en een vernieuwde lockerruimte. Daarnaast moest het binnenklimaat worden verbeterd en verduurzaming centraal staan.
Over dit project
ZENBER Architecten ontwikkelde een masterplan dat optimaal gebruik maakt van de bestaande ruimte, terwijl het historische karakter van het gebouw behouden blijft. Het resultaat is een open, transparant en veilig schoolgebouw waar leerlingen zich thuis voelen. Door slimme bouwkundige aanpassingen, zoals een nieuwe entree en een verbeterde pui, is de doorstroom verbeterd en het ruimtelijke gevoel vergroot.
Dynamische pauze- en studieruimte
Op de begane grond is ruimte gecreëerd voor een multifunctionele pauze-, lunch- en studieruimte voor de bovenbouw. De ruimte is ingedeeld in verschillende zones, waaronder een concentratiegebied met voldoende oplaadpunten, een chillruimte met een pantry, en een multifunctionele presentatieruimte met tribunes. Leerlingen hebben meegewerkt aan het ontwerp, wat resulteerde in persoonlijke kunst en grafische elementen die de ruimte een unieke identiteit geven. Door hoogteverschillen en diverse functies oogt de ruimte dynamisch en aantrekkelijk.
Verbouwing van klaslokalen
Klaslokalen op de eerste verdieping zijn opnieuw ingedeeld en voorzien van flexibele paneelwanden, waardoor ze eenvoudig kunnen worden opgesplitst voor kleinere groepen, zoals intermezzoklassen. De lokalen kregen nieuwe vloeren en een afwerking die aansluit bij de bestaande architectuur, zodat de eenheid in het gebouw behouden blijft. Het hergebruik van bestaand lesmeubilair draagt bij aan duurzaamheid.
“Geschiedenis en innovatie verenigd in een dynamische schoolomgeving.”
Verbeterde lockerruimte
De lockers van de bovenbouw zijn verplaatst naar de nieuwe pauzeruimte, waardoor de lockerruimte in de kelder meer ruimte en een overzichtelijke indeling heeft gekregen. Kleuren en zitelementen maken deze ruimte gezelliger en uitnodigender.
Duurzaam en gezond binnenklimaat
Een van de belangrijkste doelen was het verbeteren van het binnenklimaat. In samenwerking met gespecialiseerde partners is de ventilatiecapaciteit sterk verbeterd en de energieprestatie van het gebouw verhoogd. Alle verlichting is vervangen door energiezuinige LED-verlichting. Het efficiënte gebruik van de ruimte heeft ook een gunstige invloed op het energieverbruik. Door hergebruik van materialen, zoals lesmeubilair, wordt de ecologische voetafdruk van het gebouw geminimaliseerd.
“Ruimtes die intellectuele groei en vriendschap bevorderen.”
Highlights
Dynamische pauzeruimte
Een multifunctionele ruimte met zones voor concentratie, ontspanning en presentaties, ontworpen met input van leerlingen.
Flexibele klaslokalen
Slim ontworpen paneelwanden maken multifunctioneel gebruik van de lokalen mogelijk.
Verbeterde lockerruimte
Slimme indeling en kleurrijke elementen creëren overzicht en gezelligheid.
Duurzaam en efficiënt
Verlichting vervangen door LED, verbeterde ventilatie en hergebruik van materialen dragen bij aan een duurzame leeromgeving.
Behoud van historische elementen
Het karakter van het gebouw blijft behouden dankzij respectvolle aanpassingen en integratie van authentieke details.