Inspirerende en duurzame studieomgeving voor de toekomst
De opgave
De opdracht voor Spinoza20first was om een studieomgeving te ontwerpen die uitdagend en motiverend is, en die aansluit de kernwaarden van het daltononderwijs. Het interieur moest de autonomie van leerlingen stimuleren en ruimte bieden voor het verkennen van domein-overstijgende thema’s. Naast aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden moest er ook plaats zijn voor vakinhoudelijke kennisontwikkeling. Het ontwerp moest bovendien duurzaam zijn, passend bij de transitie van het Amsterdamse Bajes Kwartier naar een groene en toekomstbestendige stadswijk.
"Open leerpleinen dragen bij aan het domein overstijgende onderwijs."
Over dit project
ZENBER Architecten ontwierp een interieur dat naadloos aansluit op de visie en kernwaarden van Spinoza20first. Het ontwerp stimuleert samenwerking en autonomie door een open en ruimtelijke indeling met leerpleinen, tribunetrappen en terrassen. Deze elementen creëren dynamiek in het gebouw en ondersteunen leerlingen in hun leerproces. Elk leerplein heeft een eigen kleur, wat zorgt voor duidelijke oriëntatie en versterkt de identiteit van de verschillende ruimtes.
Flexibele ruimtes voor leren en samenwerken
De entree van de school leidt naar een centrale hal, waar een multifunctionele aula en kantine zijn gesitueerd. Deze ruimtes zijn flexibel inzetbaar en ondersteunen uiteenlopende activiteiten. De leerpleinen zijn ontworpen voor zowel individueel als groepswerk en geven leerlingen de vrijheid om zelf hun leerproces vorm te geven. Kleuraccenten dragen bij aan een veilige leeromgeving door sociale controle te bevorderen.
Groen en duurzaamheid als fundament
Een opvallend aspect van het ontwerp is het gebruik van groen. Grote bomen in de vides verbinden de verdiepingen en brengen de natuur naar binnen. Dit versterkt de ruimtelijke beleving en creëert een gezonde en inspirerende werkomgeving. Duurzaamheid is in het hele ontwerp geïntegreerd, met materialen zoals CO2-neutrale linoleum vloeren, ecologisch meubilair en lokaal gewonnen essenhout. Deze elementen maken het gebouw toekomstbestendig en passen bij de groene visie van het Bajes Kwartier.
“Leerpleinen hebben kleuraccenten voor herkenbaarheid en oriëntatie.”
Highlights
Samenwerking en flexibiliteit
Een open indeling met leerpleinen, tribunetrappen en terrassen bevordert samenwerking en dynamiek. De multifunctionele aula en kantine bieden flexibiliteit voor diverse activiteiten.
Herkenbaarheid en oriëntatie
Kleurrijke accenten zorgen voor duidelijke oriëntatie en versterken de identiteit van leerpleinen, wat een veilige en herkenbare omgeving biedt.
Groen en natuur
Grote bomen in de vides brengen natuur naar binnen en creëren een gezonde en inspirerende leeromgeving.
Duurzame materialen
Het interieur maakt gebruik van CO2-neutrale linoleum vloeren, ecologisch meubilair en lokaal gewonnen essenhout, waardoor het gebouw toekomstbestendig en milieuvriendelijk is.
Credits
Inspirerende en duurzame studieomgeving voor de toekomst
De opgave
De opdracht voor Spinoza20first was om een studieomgeving te ontwerpen die uitdagend en motiverend is, en die aansluit de kernwaarden van het daltononderwijs. Het interieur moest de autonomie van leerlingen stimuleren en ruimte bieden voor het verkennen van domein-overstijgende thema’s. Naast aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden moest er ook plaats zijn voor vakinhoudelijke kennisontwikkeling. Het ontwerp moest bovendien duurzaam zijn, passend bij de transitie van het Amsterdamse Bajes Kwartier naar een groene en toekomstbestendige stadswijk.
Over dit project
ZENBER Architecten ontwierp een interieur dat naadloos aansluit op de visie en kernwaarden van Spinoza20first. Het ontwerp stimuleert samenwerking en autonomie door een open en ruimtelijke indeling met leerpleinen, tribunetrappen en terrassen. Deze elementen creëren dynamiek in het gebouw en ondersteunen leerlingen in hun leerproces. Elk leerplein heeft een eigen kleur, wat zorgt voor duidelijke oriëntatie en versterkt de identiteit van de verschillende ruimtes.
Flexibele ruimtes voor leren en samenwerken
De entree van de school leidt naar een centrale hal, waar een multifunctionele aula en kantine zijn gesitueerd. Deze ruimtes zijn flexibel inzetbaar en ondersteunen uiteenlopende activiteiten. De leerpleinen zijn ontworpen voor zowel individueel als groepswerk en geven leerlingen de vrijheid om zelf hun leerproces vorm te geven. Kleuraccenten dragen bij aan een veilige leeromgeving door sociale controle te bevorderen.
Groen en duurzaamheid als fundament
Een opvallend aspect van het ontwerp is het gebruik van groen. Grote bomen in de vides verbinden de verdiepingen en brengen de natuur naar binnen. Dit versterkt de ruimtelijke beleving en creëert een gezonde en inspirerende werkomgeving. Duurzaamheid is in het hele ontwerp geïntegreerd, met materialen zoals CO2-neutrale linoleum vloeren, ecologisch meubilair en lokaal gewonnen essenhout. Deze elementen maken het gebouw toekomstbestendig en passen bij de groene visie van het Bajes Kwartier.
"Open leerpleinen dragen bij aan het domein overstijgende onderwijs."
“Leerpleinen hebben kleuraccenten voor herkenbaarheid en oriëntatie.”
Highlights
Samenwerking en flexibiliteit
Een open indeling met leerpleinen, tribunetrappen en terrassen bevordert samenwerking en dynamiek. De multifunctionele aula en kantine bieden flexibiliteit voor diverse activiteiten.
Herkenbaarheid en oriëntatie
Kleurrijke accenten zorgen voor duidelijke oriëntatie en versterken de identiteit van leerpleinen, wat een veilige en herkenbare omgeving biedt.
Groen en natuur
Grote bomen in de vides brengen natuur naar binnen en creëren een gezonde en inspirerende leeromgeving.
Duurzame materialen
Het interieur maakt gebruik van CO2-neutrale linoleum vloeren, ecologisch meubilair en lokaal gewonnen essenhout, waardoor het gebouw toekomstbestendig en milieuvriendelijk is.