Een brede terminalhal met open ruimte, gele bewegwijzering en een winkel genaamd “Flagship”. Reizigers lopen door de hal met hun bagage.

Modernisering en comfort voor de passagier

Hospitality
Opdrachtgever
Schiphol
Jaar
2025
Locatie
Amsterdam
BVO
20.000m2
Klant
Schiphol
Jaar
2025
Locatie
Amsterdam
BVO
20.000m2

De opgave

Lounge 1, een essentieel onderdeel van Terminal 1 op Schiphol, wordt herontwikkeld om te voldoen aan de groeiende behoeften van passagiers en de ambitie van Schiphol om “Europe’s Preferred Airport” te blijven. Gelegen tussen de C- en D-pier in het Schengengebied, beslaat het project een indrukwekkende 23.000 m² en is gericht op capaciteitsuitbreiding en een verbeterde passagierservaring. Schiphol streeft naar een toekomstbestendige terminal met een ontwerp dat comfort, intuïtieve navigatie en duurzaamheid combineert.

De herontwikkeling van Lounge 1 omvat zowel renovatie als nieuwbouw, waarbij bestaande structuren worden verbonden met moderne elementen. Het uiteindelijke doel is om een omgeving te creëren die de merkbelofte van Schiphol weerspiegelt: “Opmerkelijk zorgeloos en verrassend sympathiek.” Deze visie komt tot uiting in een klantgerichte inrichting die de passagier centraal stelt.

Een gebogen wachtruimte met ronde zitbanken, plantenbakken en bomen. Reizigers lopen rond of zitten te wachten.
Een incheckzone met blauwe zelfservice schermen en een gouden geperforeerde wand erboven. Mensen staan in rijen bij glazen afscheidingen.
20.000
m2
61,7
Miljoen passagiers per jaar
350
Bestemmingen
Een moderne wachtruimte met ronde zitbanken, bomen en plantenbakken. Grote ramen bieden uitzicht op een vliegtuig op het platform.
"Wensen en beleving van de passagier centraal."
Een close-up van de incheckzone met blauwe schermen en een gouden geperforeerde wand erboven. Mensen gebruiken de schermen of staan in de rij.
Een open luchthavenhal met grote informatieborden bovenin en een digitale schermzuil op de voorgrond. Mensen lopen rond met bagage.
Een brede terminalhal met open ruimte, gele bewegwijzering en een winkel genaamd “Flagship”. Reizigers lopen door de hal met hun bagage.

Over dit project

Concept: Landzijde, Luchtzijde en Cloud

Het ontwerp is opgebouwd rond drie zones die de passagiersreis begeleiden en een duidelijke structuur bieden:

1. Landzijde: Hier worden aankomende passagiers verwelkomd en vertrekkende passagiers begeleid naar hun vertrekpunten. De zone is verbonden door het iconische Houten Lint, een element dat warmte uitstraalt en de commerciële functies intuïtief integreert.

2. Luchtzijde: Met een focus op rust en ontspanning biedt deze zone zicht op de aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Horecafuncties en servicegebieden zijn ontworpen om de passagier een moment van kalmte te bieden voor de vlucht.

3. Cloud: Geïnspireerd door de Hollandse lucht, is dit gebied een visuele eyecatcher die ruimte biedt aan shop-in-shop functies en een unieke flagshipstore. De Cloud combineert esthetiek en functionaliteit om een dynamische omgeving te creëren die nieuwsgierigheid wekt.

Elke zone heeft een eigen identiteit en vormgeving, maar is harmonieus geïntegreerd in het grotere geheel. De balans tussen structuur, kleur en materiaalgebruik zorgt voor een samenhangend en toch gevarieerd ontwerp.

Ruimtelijke indeling en passagiersbeleving

Het ontwerp benadrukt de ultieme passagiersbeleving door een natuurlijke en intuïtieve flow te creëren. Functionele ruimtes zijn verdeeld over commerciële en facilitaire gebieden:

Commerciële ruimtes: Retail, horeca en een flagshipstore bevinden zich in strategische zones zoals de Cloud en het Cockpitplein.

Facilitaire voorzieningen: Services zoals Lost & Found, sanitair, zitlandschappen en een transfergebied zijn ontworpen met passagierscomfort in gedachten.

De landzijde kent een meer traditionele indeling met duidelijke zichtlijnen en looproutes, terwijl de Cloud een open, warenhuisachtige structuur heeft met dwarsliggende zichtlijnen en een centrale prominente flagshipstore. Aan de luchtzijde zorgen transparantie en uitzicht op de luchthavenactiviteiten voor een ontspannen sfeer.

Een wachtruimte met cirkelvormige zitbanken, bomen en grote ramen die uitzicht bieden op een geparkeerd vliegtuig. Reizigers zitten of lopen door de ruimte.
“Van land naar lucht: een zorgeloze reiservaring.”

Highlights

Houten Lint

Verbindt commercie en passagiers op natuurlijke wijze.

Cloud

Een visueel icoon geïnspireerd op Hollandse luchten.

Luchtzijde

Rust en uitzicht met moderne faciliteiten.

Cockpitplein

Ontmoetingsplek met retail en groenaccenten.

Duurzaamheid

Gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen.

Een brede terminalhal met open ruimte, gele bewegwijzering en een winkel genaamd “Flagship”. Reizigers lopen door de hal met hun bagage.

Credits

Team ZENBER
Eric Wezenberg
Ingrid Heijne
Carlien den Uijl
Edwin Kamphorst
Projectmanagement
IAA Architecten
E&W Adviseur
Halmos Adviseurs
Akoestisch adviseur
Peutz
Aannemer
ESAP (Spie & Equans)
Interieurbouwer
Intos & Issos
Lichtplan
Bartenbach
Projectfotografie
ZENBER Architecten
Gebouwarchitect
Benthem Crouwel Architects/NACO (BCN)
Groenvoorziening
Donkergroen
Projectinrichting
Grafische vormgeving
ZENBER Architecten
Huisvestingadviseur
Installatie advies
Constructie adviseur
W&C Adviseur
Meubilair
Lensvelt
Constructeur
RHDHV
Bouwfysica
Peutz
Bekijk meer
Future-proof campus in Amsterdam
Onderwijs
Hogeschool Inholland Amsterdam
Een brede terminalhal met open ruimte, gele bewegwijzering en een winkel genaamd “Flagship”. Reizigers lopen door de hal met hun bagage.Een gebogen wachtruimte met ronde zitbanken, plantenbakken en bomen. Reizigers lopen rond of zitten te wachten.

Modernisering en comfort voor de passagier

Hospitality
Opdrachtgever
Schiphol
Jaar
2025
Locatie
Amsterdam
BVO
20.000m2
Klant
Schiphol
Jaar
2025
Locatie
Amsterdam
BVO
20.000m2

De opgave

Lounge 1, een essentieel onderdeel van Terminal 1 op Schiphol, wordt herontwikkeld om te voldoen aan de groeiende behoeften van passagiers en de ambitie van Schiphol om “Europe’s Preferred Airport” te blijven. Gelegen tussen de C- en D-pier in het Schengengebied, beslaat het project een indrukwekkende 23.000 m² en is gericht op capaciteitsuitbreiding en een verbeterde passagierservaring. Schiphol streeft naar een toekomstbestendige terminal met een ontwerp dat comfort, intuïtieve navigatie en duurzaamheid combineert.

De herontwikkeling van Lounge 1 omvat zowel renovatie als nieuwbouw, waarbij bestaande structuren worden verbonden met moderne elementen. Het uiteindelijke doel is om een omgeving te creëren die de merkbelofte van Schiphol weerspiegelt: “Opmerkelijk zorgeloos en verrassend sympathiek.” Deze visie komt tot uiting in een klantgerichte inrichting die de passagier centraal stelt.

Een gebogen wachtruimte met ronde zitbanken, plantenbakken en bomen. Reizigers lopen rond of zitten te wachten.
Een incheckzone met blauwe zelfservice schermen en een gouden geperforeerde wand erboven. Mensen staan in rijen bij glazen afscheidingen.
20.000
m2
61,7
Miljoen passagiers per jaar
350
Bestemmingen

Over dit project

Concept: Landzijde, Luchtzijde en Cloud

Het ontwerp is opgebouwd rond drie zones die de passagiersreis begeleiden en een duidelijke structuur bieden:

1. Landzijde: Hier worden aankomende passagiers verwelkomd en vertrekkende passagiers begeleid naar hun vertrekpunten. De zone is verbonden door het iconische Houten Lint, een element dat warmte uitstraalt en de commerciële functies intuïtief integreert.

2. Luchtzijde: Met een focus op rust en ontspanning biedt deze zone zicht op de aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Horecafuncties en servicegebieden zijn ontworpen om de passagier een moment van kalmte te bieden voor de vlucht.

3. Cloud: Geïnspireerd door de Hollandse lucht, is dit gebied een visuele eyecatcher die ruimte biedt aan shop-in-shop functies en een unieke flagshipstore. De Cloud combineert esthetiek en functionaliteit om een dynamische omgeving te creëren die nieuwsgierigheid wekt.

Elke zone heeft een eigen identiteit en vormgeving, maar is harmonieus geïntegreerd in het grotere geheel. De balans tussen structuur, kleur en materiaalgebruik zorgt voor een samenhangend en toch gevarieerd ontwerp.

Ruimtelijke indeling en passagiersbeleving

Het ontwerp benadrukt de ultieme passagiersbeleving door een natuurlijke en intuïtieve flow te creëren. Functionele ruimtes zijn verdeeld over commerciële en facilitaire gebieden:

Commerciële ruimtes: Retail, horeca en een flagshipstore bevinden zich in strategische zones zoals de Cloud en het Cockpitplein.

Facilitaire voorzieningen: Services zoals Lost & Found, sanitair, zitlandschappen en een transfergebied zijn ontworpen met passagierscomfort in gedachten.

De landzijde kent een meer traditionele indeling met duidelijke zichtlijnen en looproutes, terwijl de Cloud een open, warenhuisachtige structuur heeft met dwarsliggende zichtlijnen en een centrale prominente flagshipstore. Aan de luchtzijde zorgen transparantie en uitzicht op de luchthavenactiviteiten voor een ontspannen sfeer.

Een moderne wachtruimte met ronde zitbanken, bomen en plantenbakken. Grote ramen bieden uitzicht op een vliegtuig op het platform.
"Wensen en beleving van de passagier centraal."
Een close-up van de incheckzone met blauwe schermen en een gouden geperforeerde wand erboven. Mensen gebruiken de schermen of staan in de rij.
Een open luchthavenhal met grote informatieborden bovenin en een digitale schermzuil op de voorgrond. Mensen lopen rond met bagage.
Een brede terminalhal met open ruimte, gele bewegwijzering en een winkel genaamd “Flagship”. Reizigers lopen door de hal met hun bagage.

Unieke elementen van het ontwerp

Houten Lint: Een vloeiend element dat commerciële ruimtes op natuurlijke wijze met elkaar verbindt. Het gebruik van duurzame bamboe in een warme karamelkleur versterkt de visuele continuïteit.

Cloud: Het grafisch patroon van wolken, geïnspireerd door de schilderijen van Jacob van Ruisdael, siert de gevel van deze zone. Door gebruik te maken van lichtgevende dots in verschillende dieptes ontstaat een dynamisch spel van licht en schaduw.

Cockpitplein: Een nieuw ontmoetingspunt met iconische retail zoals de modern vormgegeven bollenschuur. Het plein wordt overspannen door een gridstructuur met groenaccenten, wat zorgt voor een intieme sfeer in een ruime omgeving.

Innovatie en duurzaamheid

Duurzaamheid speelt een centrale rol in dit project. Natuurlijke materialen zoals bamboe en gerecyclede gevelpanelen zijn toegepast om de milieubelasting te minimaliseren. Bovendien maakt het ontwerp optimaal gebruik van daglicht om het energieverbruik te beperken. De focus op duurzaamheid gaat verder dan materiaalgebruik; ook de modulaire indeling van de ruimte is ontworpen met het oog op toekomstbestendigheid en flexibiliteit.

Een wachtruimte met cirkelvormige zitbanken, bomen en grote ramen die uitzicht bieden op een geparkeerd vliegtuig. Reizigers zitten of lopen door de ruimte.
“Van land naar lucht: een zorgeloze reiservaring.”

Highlights

Houten Lint

Verbindt commercie en passagiers op natuurlijke wijze.

Cloud

Een visueel icoon geïnspireerd op Hollandse luchten.

Luchtzijde

Rust en uitzicht met moderne faciliteiten.

Cockpitplein

Ontmoetingsplek met retail en groenaccenten.

Duurzaamheid

Gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen.

Een brede terminalhal met open ruimte, gele bewegwijzering en een winkel genaamd “Flagship”. Reizigers lopen door de hal met hun bagage.

Credits

Team ZENBER
Eric Wezenberg
Ingrid Heijne
Carlien den Uijl
Edwin Kamphorst
Projectmanagement
IAA Architecten
E&W Adviseur
Halmos Adviseurs
Akoestisch adviseur
Peutz
Aannemer
ESAP (Spie & Equans)
Interieurbouwer
Intos & Issos
Lichtplan
Bartenbach
Projectfotografie
ZENBER Architecten
Gebouwarchitect
Benthem Crouwel Architects/NACO (BCN)
Groenvoorziening
Donkergroen
Projectinrichting
Grafische vormgeving
ZENBER Architecten
Huisvestingadviseur
Installatie advies
Constructie adviseur
W&C Adviseur
Meubilair
Lensvelt
Constructeur
RHDHV
Bouwfysica
Peutz
Bekijk meer
Future-proof campus in Amsterdam
Onderwijs
Hogeschool Inholland Amsterdam